Σάββατο 1 Ὀκτωβρίου 2011 Α´Κορ. στ´12-20

ag_kathodos

ΚΕΙΜΕΝΟ

«Ἠγοράσθητε γὰρ τιμῆς· δοξάσατε δὴ τὸν Θεὸν ἐν τῷ σώματι ὑμῶν καὶ ἐν τῷ πνεύματι ὑμῶν, ἅτινά ἐστι τοῦ Θεοῦ»

ΕΡΜΗΝΕΙΑ 

«Ναί· δέν ρίζετε τόν αυτό σας. Διότι ξαγορασθήκατε μέ τίμημα βαρύ, μέ τό τίμητο αμα το Χριστο. πο­φεύγετε λοιπόν κάθε ασχρή πράξη πού γίνεται μέ τό σμα· καί ποδιώκετε κάθε πονηρή σκέψη καί πι­θυμία πό τό πνεμα σας. Καί τσι νά δοξάζετε τόν Θεό μέ τό σμα σας καί μέ τό πνεμα σας, τά ποα νή­κουν στό Θεό» ( Ἀπό τήν «ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ μέ σύντομη ἑρμηνεία» τοῦ Π.Ν.Τρεμπέλα, ἀπόδοση στή δημοτική Μ.Δομουχτσῆ, ἔκδοση « Ο ΣΩΤΗΡ»)

ΣΧΟΛΙΟ Α´

Στν κκλησία τς Κορίνθου φαίνεται τι γινε κάποια σύγχυση κα παρεξήγηση τν λόγων το ποστόλου Παύλου. Τος εχε πε τι πιτρέπεται ν τρώγουν ,τι τροφς πιθυμον· κα κενοι τ πεξέτειναν σ κάθε εδους πιθυμία. Γι᾽αὐτό κα πόστολος τος γράφει σχετικς στήν (Α΄ Κορ. Ϛ΄ 12-20) κα κάνει ξεκαθάρισμα. Ἐμεῖς σήμερα θά σχολιάσουμε τόν 20ο στίχο τῆς περικοπῆς.

Μ πολλν συγκίνηση, πως ποδεικνύουν τ τέσσερα λλεπάλληλα ρωτηματικ στή μικρή ατ περικοπή· λλ κα μ πιμελ προσπάθεια ν κφράσει πιστς τ θέλημα το Θεο πρς διαφώτιση το λαο το Θεο· λλ κα μ τν διαλεκτικ κανότητα πο τν διακρίνει, καυτηριάζει μ ξι λλεπάλληλα πιχειρήματα τς θικς παρεκτροπές· κα τς χαρακτηρίζει παράδεκτες, ξιοκατάκριτες κα μισητς γι τ Χριστιανό.

Κα καταλήγει τν περικοπήν του μ τ κόσμια ατά, εγεν κα προτρεπτικ λόγια: «Δοξάσατε δ τν Θεν ν τ σώματι μν κα ν τ πνεύματι μν, τινά στι το Θεο».

δη κατανοήσαμε τι τ ζήτημα πο θίγει περικοπ εναι ζήτημα ζως θανάτου· πνευματικς ζως πνευματικο θανάτου.

Φεύγετε τ μολυσμό.

Τό «Δοξάσατε τν Θεν» προϋποθέτει να ρνητικ καθκον τν Χριστιανν. Κα ατ τ καθκον τ κφράζει πόστολος μ τ νεργητικ κα ρωμαλέο ρμα: «φεύγετε»· πομακρύνεσθε ταχέως, ποχωρετε μ σπουδή, τρέπεσθε σέ φυγή μέσως. Διότι γνωρίζει νθρωπος το Θεο τν ξύτητα κα βιαιότητα τν μαρτωλν σαρκικν πιθυμιν.

Φεύγετε τ μολυσμ το σώματος.

σον φορ στς τροφές, τος συνιστ κα τος πενθυμίζει τν λήθεια: «Τ βρώματα τ κοιλί κα κοιλία τος βρώμασιν· δ Θες κα ταύτην κα τατα καταργήσει». Τ φαγητ χουν γίνει δι τν κοιλία κα κοιλία δι τ φαγητά. δ Θες θ καταργήσει στή μέλλουσα ζω κα ατν κα κενα. μπορετε λοιπν ν τρώγετε ,τι πιθυμετε, ρκε μόνον ν μ γίνεσθε δολοι το φαγητο κα τς κοιλίας. Διότι «πάντα μοι ξεστιν, λλ’ οκ γ ξουσιασθήσομαι πό τινος»· λα εναι στν ξουσία μου, λλ’ γ δν θ ξουσιασθ κα δν θ γίνω δολος σέ τίποτε. Κα ατ τ νόμιμο κα ατ τ θο κα ατ τ διάφορο δν πρέπει ν τ κάνουμε, ταν πρόκειται ν ποδουλωθομε. ταν τρμε χωρς μέτρο κα χωρς νάγκη, ταν εμεθα λαίμαργοι, δηφάγοι κα πληστοι στν τροφή, τότε εμεθα νοχοι νώπιον το Θεο.

Πόσο μλλον νοχοι εναι κενοι ο ποοι μολύνουν τ σμα, τ ποο δν πρόκειται ν καταργηθεῖ, πως θ καταργηθεῖ κοιλία! Τ μολύνουν δέ, ταν τ παραδίδουν σέ χρήση γι τν ποία τ σμα δν πλάσθηκε. Διότι «τ σμα… τ Κυρί, κα Κύριος τ σώματι»· τ σμα δν πλάσθη γι τν μαρτία λλ γι τν Κύριο, γι νεναι μέλος του. Κα Κύριος εναι γι τ σμα, γι ν κατοικεῖ σ᾽ ατό.

Τ τι τ φθαρτ τοτο σμα μας διαλύεται δι το θανάτου, δν χει σημασία. Διότι πως Κύριος τίμησε τ νθρώπινο σμα, φο τ προσέλαβε μαζ μ τν νθρώπινη ψυχή, θ τ ναστήσει κατ τ Δευτέρα του Παρουσία φθαρτο, αώνιο κα νδοξο, πως νέστησε κα τ δικό του σμα.

Θά συνεχίσουμε στό αὐριανό μας ἀνάγνωσμα.